Oud is het nieuwe goud

“Het is een andere vloek van het vrouw zijn. Je wordt geacht geen lol meer te hebben nadat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, heb ik gemerkt. Mijn leeftijd wordt tegenwoordig altijd in 1 adem genoemd met mijn naam, als een beperkende factor. Het is niets meer dan een nieuwe vorm van discriminatie en seksisme. Het leek wel een misdaad toen ik  60 werd. Dat ageïsme ga ik bevechten.” Aan het woord: de enige echte Madonna. Alles wat zij in haar nu al ruim 35 jaar jaar durende carrière deed, stond behalve voor haarzelf ook altijd in het teken van strijd. Eerst voor homo’s, later voor vrouwen en meer specifiek: seksueel misbruikte vrouwen. “Wat de MeToo-beweging zegt, vertel ik al mijn hele leven. Er zijn ongelijke machtsverhoudingen. Het is ontzettend belangrijk wat er nu op gang is gekomen.”

Dubbele standaard
Aldus The Queen of Pop, opgetekend in een interview in Het Parool. Met dat seksisme wat betreft ouderen slaat ze de spijker op de kop. Waarom wordt over Madonna geschreven dat zij oud, uitgerangeerd of ‘op de terugweg’ is en wordt datzelfde niet benadrukt bij Mick Jagger en Paul McCartney?

Angst
Ashton Applewhite (65) is een Amerikaanse schrijfster die op de barricades staat. Wat haar betreft is het afgelopen met de vooroordelen over ouder worden. Met haar manifest This Chair Rocks wil ze een revolutie starten tegen ouderdomsdiscriminatie. Dit zogenaamde ‘ageisme’  komt voort uit angst voor verval en kwetsbaarheden zit diep verankerd in onze maatschappij, aldus Ashton.  “Het gaat er niet om hoe we eruitzien of welke voorkeur we hebben. Machtsstructuren kennen in een samenleving een bepaalde betekenis toe aan uiterlijk of voorkeur, vaak met een sociaal of economisch doel. Datzelfde mechanisme ligt ten grondslag aan homohaat of de angst en het onbegrip waarmee mensen met hiv geconfronteerd worden. In onze kapitalistische samenleving zien we mensen die niet op de conventionele manier productief zijn al snel als minderwaardig.”

Jong, snel, wild
Mensen komen niet met een uiterste houdbaarheidsdatum op de wereld. Ja, de oudsten zijn nu zo rond de 115 en dat kan over 20 jaar weleens hoger liggen. Vrouwen komen echter wel met een uiterste vruchtbaarheidsdatum op de wereld. En daar lijkt em nou net de kneep te zitten. In onze cultuur dan, waar het aloude Veronica-adagio ‘jong, snel en wild’ nog steeds van toepassing is. Ouder worden we allemaal. Je kunt natuurlijk de gevolgen van oxidatie en zwaartekracht tegengaan met allerlei kunstgrepen en het een compliment vinden wanneer mensen je veel jonger inschatten dan je bent. Maar volgens Ashton is dat alleen maar het probleem voor je uit schuiven en je (fraaie) kop in het zand steken.

Hoe oud ben jij?
Het is natuurlijk van de gekke dat de etiquette vroeger (maar ook nu nog) verbood om vrouwen naar hun leeftijd te vragen, terwijl dit bij mannen ‘bon ton’ was. Er is zelfs een uitdrukking voor bedacht het allemaal wat beschaafder te houden. Met ‘Vrouwen van zekere leeftijd’ worden overduidelijk ‘overgangstergirls’ bedoeld.

Geen probleem
Ashton Applewhite  is ervan overtuigd dat hoe eerder we dat accepteren, of zelfs omarmen, hoe beter het is. “Het is toch vreemd dat na een bepaalde leeftijd persoonlijke groei en levenservaring niet meer gezien en gewaardeerd worden. Je absolute leeftijd zegt zo weinig over wie je bent. Met mijn initiatief wil ik ervoor zorgen dat ouder worden niet meer gezien wordt als een probleem, maar als een krachtig, natuurlijk en mooi proces. Ouder worden is een prestatie waarvoor we niet bang hoeven te zijn of ons voor moeten schamen. Het is iets om trots op te zijn. Age pride!”

Op m’n tong bijten
Mannen worden niet mooier oud dan vrouwen, het wordt hen simpelweg toegestaan om te verouderen. Vaak helemaal niet zo gracieus, maar daar wordt veel minder negatief over gedaan. Wat dat betreft zijn wij vrouwen netter dan de mannen, die op een terras heel hard durven te roepen ‘Zij is wel heel ver over de datum’. Dan moet ik m’n tong afbijten om niet te roepen: ‘En jouw statuspens dan en je enorme middenscheiding?’ Maar ik verbijt me dus en zwijg, omdat ik het zo min vind om iemand af te rekenen op zijn uiterlijk.

Oudere powervrouw

In de media vindt reeds een kentering plaats. De oudere powervrouw van vandaag de dag is populair in de reclame. Dolce & Gabbana maakt graag goede sier met grijze sterke vrouwen. Zo huurden ze al eerder Daphne Selfe in en spetterden er 3 ‘Spaanse Oma’s’ in hun campagne. De Nieuw-Zeelandse ontwerpster Karen Walker vroeg de ‘Advanced Style-vrouwen’, ladies tussen de 65 en 92 jaar, voor een brillencampagne.

85 jaar

Het Amerikaanse modelabel Cole Haan vierde het 85-jarig bestaan met een campagne waarin mensen te zien waren die, evenals het label, in 1928 zijn geboren, zoals China Machado, Elliot Erwitt, Captain Jim Lovell en de inmiddels overleden Maya Angelou.  En Yves Saint Laurent zich eveneens een ouder rolemodel aangeschaft. Niemand minder dan de 76-jarige Joni Mitchell is hun nieuwste frisse gezicht. En dan NIKE; die trok de 86-jarige triathlonner Madonna Buder voor de lens. Scroll en geniet…………

modellen ysl
modellen wunderkind
modellen cole haan
modellen mac
modellen rolex
modellen dove1
modellen dove2 womeneology

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *