De gunfactor is vooral gebaseerd op vertrouwen. Dat geldt zowel bij bekenden als bij onbekenden. Vertrouwen zorgt voor dat ‘goede gevoel’ bij die bepaalde persoon. Presentatie van jezelf is steeds belangrijker, want we leven inmiddels in een belevingseconomie. Dit betekent jij als persoon zelf ook steeds belangrijker wordt.
Ook in de politiek en de kunsten is dat te zien. De artiest is zeker zo belangrijk als wat hij maakt of presteert. De filosoof Rüdiger Safranski schrijft: ‘Ooit verdwenen kunstenaars achter hun werk, nu komen ze erachter vandaan, ze cultiveren hun zichtbaarheid en worden zelf voorwerp van aanbidding.’ Vroeger werd iemand aangenomen bij een bedrijf of instelling op basis van zijn (m/v/x) opleiding expertise, vakkennis en ervaring. Momenteel zijn wat en wie je als persoon bent, je uitstraling en je imago zeker zo belangrijk.
Halo Horn
Wat betreft de gunfactor zijn er elementen waar je wél en waar je geen invloed op kunt uitoefenen. De eerste indruk die iemand maakt op een ander, wordt namelijk deels bepaald in het onderbewuste. Ooit gehoord van het halo- / horn-effect? (In het Nederlands ook engel- /duivel-effect genoemd.) Bij een eerste ontmoeting wil je vooral het zogenaamde halo-effect: namelijk dat de ander(en) de neiging heeft jou positief te beoordelen. Dat maakt dat hij (m/v/x) direct meer open voor je staat.
Het onbewuste sturen
Dat gebeurt dat bij de ontvanger onbewuster dan je denkt. De hersenen signaleren bijvoorbeeld een open gelaatsuitdrukking en schetsen daarmee eerder een positief beeld van die persoon. Het halo-effect kun je ook voor een deel sturen, bijvoorbeeld door kleding, voorkomen, mimiek, stemgebruik en non-verbaal gedrag. Neem bijvoorbeeld een een netwerkbijeenkomst, waar je iemand voor het eerst ontmoet. Je hebt dan maar een paar seconden de tijd om een eerste indruk te maken. De ander scant jou en dus worden met name je uiterlijke kenmerken beoordeeld. Uit onderzoek blijkt dat gezichtskenmerken zelfs 60% van je eerste indruk bepalen. Ogen en mondvorm zijn daarbij doorslaggevend. Zo worden grotere ogen en vollere lippen over het algemeen als sympathieker en toegankelijker ervaren. Mensen met dunne lippen en diep in de oogkas liggende ogen, komen bij de eerste blik wat afstandelijker over.
Vriendelijk en doelgericht
Ook kleding doet ertoe. Met blauw en wit word je betrouwbaarder en met meer autoriteit ervaren dan wanneer je bijvoorbeeld zwart draagt, dat voor meer afstand zorgt en je dus minder toegankelijk maakt in een zakelijke setting. Roze zorgt dan weer juist voor een vriendelijker en zachtere uitstraling. Wat vaak vergeten wordt is de binnenkomst. Een adequate jas, tas en een open rechterhand doen veel als je op iemand afstapt. Zorg voor een open blik en vriendelijke gelaatsuitdrukking. We nemen (onbewust) meer aan van positieve mensen en gaan daar ook liever mee om. Heb je eenmaal met iemand kennisgemaakt, dan gaat ook je gedrag en algehele performance bepalen of je goed op de ander overkomt. Stel jezelf kort en bondig voor. Dit kun je oefenen, zodat je het altijd paraat hebt en het in elke situatie op passende wijze kunt inzetten. Als je hoofd al weet wat het gaat zeggen, past je lichaamstaal zich sneller aan, waardoor je zelfverzekerd overkomt. Ook hier geldt doelgerichtheid. Kom in twee of drie zinnen tot de kern, want je piekmoment is zo voorbij.
Je netwerk wordt je persoonlijke kapitaal
Je bent wie je kent, was al belangrijk, maar wordt in de toekomst nog belangrijker. 60% van de banen bestaat over 20 jaar niet meer, is de laatste schatting, maar jij en je netwerk nog wel. Je online netwerk speelt daar tevens een cruciale rol in. Zet je klanten regelmatig digitaal in het zonnetje, door ze te feliciteren met hun verjaardag of een voor hen interessant artikel door te sturen. Je zichtbaarheid is essentieel om je gunfactor te vergroten.
Wat klopt hier niet?
Hoe meer je doet wat bij je past van binnen en van buiten, hoe groter je gunfactor wordt en hoe blijer je er zelf van wordt. In het onderbewuste (ons limbisch systeem) krijgt men zo geen signalen dat er iets niet klopt aan jou. En word jij sneller geaccepteerd, net als je inhoud en/of boodschap.
Hoofd, handen, hart
Wanneer mensen je langer kennen, gaan andere factoren een rol spelen bij de gunfactor. Het gaat er dan om of je je afspraken nakomt en de mensen echt verder helpt. Dat zorgt er namelijk voor dat zij jou gaan noemen en aanraden. Steek daarom tijd in je netwerk. Je kunt niet altijd attent zijn, maar doe moeite waar je kan. Sta open voor iedereen, ook als die persoon of zijn plannen niet direct in je straatje passen. Als je hoofd, handen én hart durft in te zetten, rolt de gunfactor jouw kant op!
Succes! Uiteraard kun je mij altijd een bericht sturen als je een advies op maat nodig hebt.
Zabeth van Veen
ImagoMatch