Deze week belandde ik op de huizensite Funda, omdat ik benieuwd was wat de prijzen in mijn mooie historische buurtje doen op dit moment. Vroeger scrolde ik dan heerlijk door al die plaatjes van zo mooi mogelijk gemaakte en gefotografeerde kamers. Deze keer was ik daar heel snel mee klaar. Het is grijsachtig beige en beige-achtig grijs. Op de kleurenwaaiers (foute aanduiding in dit geval) van de verfspecialist staan ze weliswaar aangeprezen als dolfijn, kiezel, spelt, zand, nude en jawel: greige. En in zekere zin kan het dan best wel fraai zijn, maar meer zoals je een crematorium ‘verstild mooi’ vindt of een oud klooster met uitgesleten gangen. En ik dacht ineens aan de naam van dat ooit zo bediscusseerde schilderij: WHO’S AFRAID OF RED, YELLOW AND BLUE? Nou bijkans heel Nederland dus.

Dat Funda een website is in full color is voor 98% van de panden compleet zinloos. Maak er maar zwart-wit foto’s van (overigens gaan die bij de woonwinkels ook als zoete broodjes voor aan de muur): dan heb je een zuiverder beeld van de waarheid. Geen kleur in ons interieur, maar ook niet aan het exterieur. Een strak protestantse kerk is er niks bij. Onder het makelaarsmotto ‘Vergrijsd in de tijd’. Al of niet met geweld. De oudgemaakte planken kleurloos ‘getoverde’ vloerdelen zijn 3x zo duur als de nieuwe. Tafels worden express met bouten en spijkers bewerkt en in de regen gezet om ze maar zo dood en grijs mogelijk te laten ogen. Nieuwe potten worden met yoghurt besmeurd om ze te doen schimmelen. Schiet mij maar lek. Waar bij mensen anti-age bovenaan staat, is dat bij onze woonomgeving pro-age.

Een akkefietje in Den Helder maakt nog eens duidelijk dat de Nederlander niet op kleur en fleur zit te wachten, ook niet in het straatbeeld. Het huis van de 82-jarige Ineke van Amersfoort is fris appeltjesgroen. Al 9 jaar echter wordt hierover gesteggeld. Buurtbewoners vinden het vreselijk, maar de huiseigenaresse piekert er niet over om haar huis in een bedektere teint over te verven. Waar de buurt moeite mee heeft? Een bewoner vertelt namens de klagenden: “Met de kleur verstoort ze de wijk. De kleur past gewoon niet bij de rest van de huizen”, zegt de buurman, die met zijn naam niet in de media wil.

Inmiddels is het tot De Hoge Raad gekomen. Jawel. Die heeft vandaag besloten dat Ineke haar vrolijke woning moet overschilderen. Wanneer en waarom is kleur toch uit onze huizen verbannen? Hoezo neutral? Hoezo greige? Ik was laatst op bezoek bij een familie met een dergelijk interieur en mijn meegenomen knalblauwe jas was een verademing van variatie. Althans dat vond ik. Zo niet de vrouw des huizes, die mijn Donna Karen Vintage exemplaar schielijk naar de gang bracht. Ik maakte ook nog even een grap over het fleurige boeket dat ik had meegenomen en zei: ‘Ik had het nog even in beige met grijs moeten laten spuiten’, maar de humor ontging dit greige gezin.

Ik doe bij deze een oproep aan mijn medelanders. Denk kleur, verf kleur, wees kleur. Daar wordt niet alleen uw huis, maar ook uw leven en uw eventuele Funda-pagina vele malen interessanter van. Stop met dat kuddedierengedrag bij de beige met grijs verfmenger.

HET EFFECT VAN KLEUR

Geel; een kleur die staat voor optimisme, logica en warmte. De kleur is goed voor je concentratie en je krijgt er inspiratie van.

Oranje; een vriendschappelijke en enthousiaste kleur. Daarnaast straalt het ook onafhankelijkheid en zelfvertrouwen uit wanneer je deze kleur gebruikt. De kleur wordt vaak gebruikt in logo´s van artistieke beroepen, pretparken en sporten.

Rood; de kleur van liefde, van weleer, de kleur van passie en van wijn; klinkt het in een welbekende Nederlandse songtekst. En dat klopt, kleurenpsychologie geeft aan dat rood staat voor impulsiviteit, jeugdigheid, lef, kracht en passie. Het creëert een gevoel van urgentie en het straalt een gevoel van zelfvertrouwen, kracht, energie en sensualiteit uit.

Roze; de kleur van de romantiek. Wordt dan ook vaak gebruikt om vrouwen aan te spreken. Maar het staat ook voor innovaties, vernieuwening en frisheid. Een andere kijk op iets dat al wat langer bestaat.

Paars; deze kleur staat voor creativiteit, verbeeldingskracht en zachtheid maar het straalt ook een zekere mate van mysterie uit. Het wordt vaak gebruikt in logo´s die klasse, souplesse en innovativiteit willen uitstralen.

Blauw; vertrouwen, zekerheid, stabiliteit en verantwoordelijkheid zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door banken, sociale netwerken, verzekeringsmaatschappijen en bijvoorbeeld accountantskantoren.

Groen; een vreedzame kleur die associaties oproept van gezondheid, rust en natuur. Het wordt vaak gebruikt om een ontspannen sfeer te creëren. Logo´s waar de kleur groen vaak voorkomt, benadrukken vaak hun ecologische en biologische herkomst.

Ik snap nu ook waarom er zoveel antidepressiva wordt geslikt. Volgens mij moeten artsen vaker kleur in huis gaan voorschrijven. Gaan we de uitdaging aan mensen, zodat uit uw leven en tevens bij Funda de kleurloosheid verdwijnt? Het ligt misschien wel aan mijn ogen hoor, maar beigeachtig grijs en grijsachtig beige kan ik niet van elkaar onderscheiden. Felle fijne BOHO-kleuren wel. Turquoise (met flink wat pink) vormen mijn huisstijl, zowel letterlijk als figuurlijk. Voila!




Geef een reactie