Een vraag die me vaak gesteld wordt tijdens mijn trainingen of coachingsessies : ‘Is charisma aan te leren of word je ermee geboren?’ Of ‘Ben ik charismatisch? Zou je me kunnen helpen om dit te ontwikkelen?’

Laat ik duidelijk zijn: een heleboel is te ontwikkelen en aan te leren en waar een wens is, is vaak ook een weg. Maar niet iedereen is in de wieg gelegd om charismatisch te zijn of te worden. En ook niet iedereen heeft die behoefte.

WAT IS CHARISMA?

Instinctief weten we allemaal wel wat een charismatisch persoon is. En ieder heeft daarbij ook zijn of haar eigen voorbeelden. De Duitse socioloog Max Weber (1864-1920) gebruikte de term charisma voor het eerst in de betekenis ‘gezag ontleend aan persoonlijke uitstraling’.

Nu werk ik inmiddels al 18 jaar aan persoonlijke uitstraling van professionals en denk daarom er ook wel wat van af te weten. Het is zeker niet alleen voorbehouden aan wereldleiders.

Als we tijdens coaching werken aan persoonlijke uitstraling, gaat het in eerste instantie om alles wat zichtbaar is van iemand, inclusief het non-verbaal gedrag. Dat stukje persoonlijke uitstraling moet bij iemand passen en naturel aanvoelen. Mensen geloven namelijk eerder wat ze zien dan wat ze horen.

 Maar dan ben je er nog niet.

TEN GOEDE OF TEN KWADE

Communicatieskills zijn belangrijk of je wel of niet charismatisch overkomt. Het gaat erom wat, wanneer en hoe je iets zegt. Charismatische mensen kunnen hun persoonlijke uitstraling zowel in positieve als in negatieve zin aanwenden. Zowel om te verbinden als om te verdelen. Denk bij het eerste aan iemand als Nelson Mandela en bij het laatste aan oorlogszuchtigen en sekteleiders. Het zijn personen met visie en drive, die op de juiste tijd op de gevoelige knoppen kunnen drukken bij anderen.

Na zo’n 850 enneagram type-interviews is het voor mij duidelijk dat de types 8 en 3 vaker iets hebben met uiterlijkheden, doorzettingsvermogen, status en zelfvertrouwen, waardoor ze van nature al charismatischer zijn of lijken. Als de 8 binnenkomt, komt er echt iemand binnen. Dat kan ook het ‘achtje’ Willem Holleeder zijn, iemand die velen voor zijn (misdadige) karretje wist te spannen.

CHARISMA EN HET ENNEAGRAMTYPE

Het enneagram type interview helpt mij tijdens de coaching om inzicht te krijgen in iemands persoonlijkheid, bewust en onbewust gedrag en drijfveren.

Het enneagram is geometrisch figuur dat de 9 fundamentele persoonlijkheidstypen van de menselijke aard en hun complexe onderlinge relaties in kaart brengt. Dit gaat over zowel bewust als onbewust gedrag.

Charismatische personen kunnen verbinden en een (grote) groep mensen enthousiasmeren en in verandering laten geloven. Sommigen noemen het “ineens vleugels te krijgen.” Als ik het analyseer is het een combinatie van sterk elan, een onderscheidende ‘kop’, zeer goede communicatieve eigenschappen, een fijne stem en een voor dat moment goede leiderschapsuitstraling. Vaak zit er ook een taboedoorbrekend element aan. Denk aan Barack Obama, die de eerste niet-witte president werd in de USA.

De charismatische persoon kan boven zichzelf uitstijgen en tevens anderen datzelfde gevoel geven. Charisma kun je niet zomaar aanleren of creëren, maar je kunt het wel vergroten. Sommigen hebben het van kleins af aan al. Echter: mensen groeien en veranderen. Soms door wat ze meemaken, soms door therapie, training of cursus. Een ding hebben de charismatische kleine en grote mensen gemeen: ze hebben zelfvertrouwen en dat stralen ze uit. De 3 en de 8 van het enneagram, hebben dat van nature reeds en kunnen het daarom makkelijker doorontwikkelen. Maar sluit ook een hoog gepassioneerd type 4 niet uit, met z’n ongewone kijk op de zaak, gevoel voor schoonheid en van nature uitgerust met pathos als overtuigingstechniek.

OPRAH

Oprah Winfrey, bejubeld vanwege haar charisma, was dat niet op haar 20ste, toen ze per ongeluk als radiovrouw aan de slag ging in Nashville. In 1984, op haar 30ste, verhuisde ze naar Chicago om het middagmagazine AM Chicago te presenteren. Binnen een maand was dit het populairste programma in dit genre. ‘The rest is history’. De show kreeg haar naam en de hele wereld keek naar ‘The Oprah Winfrey Show.’ De juiste vrouw, op het juiste moment op de juiste plek met de juiste inborst . Haar charisma groeide en groeide. Iedereen wist alleen bij de voornaam Oprah al wie er bedoeld werd, later was O voldoende. Het werd dan ook de titel van haar eigen magazine.

ANGELA

Iemand die echt gebouwd heeft aan charisma is Angela Merkel. Zij begon als grijs muisje, de hele wereld lachte wat weemoedig om deze jonge vrouw met haar DDR-kapsel naast de grote Helmut Kohl. Maar ze wist het tot Mrs Europe te schoppen. Charisma is kortom soms ongrijpbaar en afhankelijk van de cocktail positie, tijdsfeer en geluk. Met uiteraard de zeer persoonlijke sur plus van die persoon.

LINDA

Charisma is wel degelijk afhankelijk van imago. In Nederland is Linda de Mol daarvan een voorbeeld. Na Mies Bouwman werd zij de tweede televisiekoningin van ons land. Dat hield ze lang vol. Ze maakte entertainmentprogramma’s, dramaseries, talkshows en een succesvol magazine met haar eigen naam. Maar door gebeurtenissen in haar privé-leven kwam ze onder vuur te liggen, waardoor mensen opeens met een minder positief gevoel naar Linda keken. Dat werkt twee kanten op. Haar charisma wordt anders geïnterpreteerd en het is niet zo gek dat haar zelfvertrouwen een deuk heeft gekregen en dat is wat wij zien.

OP GELIJKE VOET

Charisma is dus nog meer dan authentiek zijn. Voor charisma moet de persoon namelijk toegankelijk blijven en als verbinder kunnen functioneren, zonder te overheersen. Wel uitzonderlijk zijn, maar niet te raar, niet te anders. Politiek links en rechts houden van de persoon. De universiteit van Toronto concludeert na onderzoek dat charismatische personen de volgende kenmerken hebben: sociaal, invloedrijk, innemend, zelfverzekerd, betrouwbaar, sympathiek en overtuigend. Ze doen zich niet als meer voor dan de ander en ze voorkomen andersom dat die ander zich neerbuigend of onderwerpend naar hen opstelt. Ze staan op gelijke voet met de mensen om hen heen.

DOE DE TEST

Wil je ontdekken hoe charismatisch jij bent? Beoordeel dan jezelf op elke uitspraak hieronder met een cijfer tussen 1 en 5. Hierbij betekent 1 dat de uitspraak absoluut niet op jou van toepassing is, terwijl 5 aangeeft dat de uitspraak volledig op jou van toepassing is.

Ik heb de eigenschap om:
……invloed uit te oefenen op anderen
.
…..een opvallende aanwezigheid te hebben in een ruimte
.
…..groepen effectief te leiden.
……goed met iedereen overweg te kunnen
.
…..mensen op hun gemak te stellen
.
…..regelmatig te glimlachen naar anderen
.
…..verantwoordelijkheid te nemen
……zelfvertrouwen te hebben

Voeg nu de scores van alle uitspraken bij elkaar en deel het totaal door 8. Als het resultaat hoger is dan 3.7, dan ben je charismatischer dan de gemiddelde persoon.

WAAROM IS CHARISMA BELANGRIJK EN WAAROM ZOU JE JE HIER OP LATEN COACHEN?

Als je een charismatische uitstraling hebt, zullen mensen eerder vertrouwen in je hebben, geboeid zijn door jouw woorden en nieuwsgierig zijn naar jouw nieuwe ideeën. Bovendien hebben charismatische individuen een grotere aantrekkingskracht. Mensen zijn sneller geneigd hen te (onder)steunen, wat op zn beurt bijdraagt aan het bereiken van doelen. Of je nu een artiest bent, een manager, directeur-eigenaar, bestuurder, verkoper, leerkracht, arts, consultant, politicus of eender elk ander beroep, waar je mensen moet meenemen. Iedereen verdient charisma coaching. Inzicht is het begin van alle wijsheid.

DE VIER ZETTEN

Zelfinzicht, Zelfvertrouwen, Zichtbaarheid, Zelfregie Deze 4 Z‘s vormen al jaren een succesvol en vloeiend in elkaar overlopend stappenplan van de coachingtrajecten van ImagoMatch.

Zelfinzicht: ken jezelf, begrijp jezelf en weet waar je goed in bent en niet.

Zelfvertrouwen: door coachingsoefeningen waarbij je bepaalde vaardigheden beter onder de knie krijgt zoals goed luisteren, omdenken, zeggen wat je denkt en voelt, respectvol communiceren & feedback geven. Leef je in en vertrouw op jezelf en je keuzes.

Zichtbaarheid: een zelfverzekerde lichaamshouding, professioneel videobellen, uiterlijk aanmeten dat bij je past, jezelf durven laten zien, jezelf zijn in bijvoorbeeld vergaderingen, groeien naar een passende functie, vloggen, interviews, fotoshoot en het optimaliseren van je linkedin profiel. Dit zijn enkele van de mogelijkheden waar je door ons mee geholpen kunt worden om zichtbaarder te worden, binnen en/of buiten je organisatie.

Zelfregie: Onze coachingsessies zijn er op gestoeld dat je na afloop, begrijpt wie je bent, wat bij je past, waar je naar toe wilt groeien en hoe je dat zelf kunt doen.

ARTIESTEN & CHARISMA

Voor artiesten is het zeker belangrijk om te werken aan hun 4 Z‘s, zodat ze minder afhankelijk zijn, zelf begrijpen wat goed voor ze is, minder fysieke en psychische klachten hebben en zichzelf kunnen zijn. Een must voor alle creatieven! Bel gerust voor een vrijblijvend en discreet gesprek. Ik sluit af met onderstaand nummer van de charismatische rockzangeres Tina Turner, dat zij na haar dood voor ons achterlaat.

Denk je een ander een plezier te kunnen doen met deze nieuwsbrief, stuur deze gerust door.

Als je je voor 16 juni aanstaande opgeeft voor een charisma coaching, krijg je er een gratis fotoshoot bij. Je hebt dan professionele foto:s die geschikt zijn voor je LinkedIn-pagina, andere social media en sollicitaties.

Ben je geïnspireerd en wil je je oriënteren op een coachingtraject met de 4 x Z erin? Of ken je iemand die je een dergelijk traject gunt? Neem vrijblijvend contact op met mij.

Tot gauw!
Zabeth