“Als het gras aan de overkant altijd groener is, is het waarschijnlijk nep.”

Slanke vrouwen verdienen meer dan vrouwen met overgewicht. Voor mannen geldt dat niet: je hoeft als man niet te voldoen aan bepaalde lichaamsmaten om het ver te schoppen, schrijft The Economist.

Onderzoek toont aan dat overgewicht of obesitas bij vrouwen geassocieerd wordt met lagere lonen in vergelijking met hun dunnere collega’s, terwijl dit verschil in lonen tussen mannen met overgewicht en mannen met een gemiddeld gewicht veel minder uitgesproken is. Dit verschil in inkomen kan aanzienlijk zijn, waarbij het nadeel voor een obese vrouw tot 10% van haar inkomen kan bedragen.

Slank zijn wordt dan ook vaak geassocieerd met succes, discipline en aantrekkelijkheid, eigenschappen die in veel beroepen als gunstig kunnen worden beschouwd. De media en populaire cultuur spelen een steeds belangrijker rol in deze percepties. Het werkt dubbelop. Slanke vrouwen worden vaak positiever afgebeeld. Dit leidt weer tot een
zelfversterkend effect, waardoor zij meer kansen krijgen, wat vervolgens het idee versterkt dat slanker gelijk staat aan succesvoller. De druk tot graatmager zijn en de angst voor gewichtstoename (bij mannen wordt op dezelfde wijze een getraind lijf steeds belangrijker) wordt groter en de bekende problemen waartoe dit leidt eveneens.

It’s a women’s world
Bodypositivity is blijkbaar een vrouwending. Google deze term en klik afbeeldingen
aan en je ziet allemaal vrouwenlichamen in ondergoed afgebeeld. Deze lichaamspositivieit, het idee dus dat alle lichamen er mogen zijn, klinkt fraai, maar in
werkelijkheid blijft er veel stigma rond overgewicht bestaan, vooral op de werkvloer.

Mensen met overgewicht worden vaak anders behandeld, geconfronteerd met vooroordelen en zelfs met twijfels over hun discipline en doorzettingsvermogen. Deze negatieve beeldvorming leidt echter zelden tot duurzame leefstijlveranderingen en kan zelfs contraproductief zijn, door de stress en het lagere zelfbeeld dat dit oplevert. Ironisch genoeg zetten de bodypositivity-beweging en de dominante schoonheidsnormen elkaar onder druk. De superskinny lichamen van celebs als Amal Clooney en Bella Hadid worden op sociale media verheerlijkt, en nieuwe normen als de “thigh gap” en “bikini bridge” zijn nu zelfs statussymbolen.

Dubbele standaarden, dikke biassen
Het stigma rond overgewicht verschilt tussen mannen en vrouwen. Dikke mannelijke
werknemers worden vaak als joviaal of zelfs sympathiek gezien, en hun gewicht wordt zelden verbonden aan hun professionele capaciteiten. Bij vrouwen leidt overgewicht dus wel degelijk tot oordelen over haar gebrek aan zelfdiscipline of wilskracht, wat hun reputatie en doorgroeimogelijkheden schaadt. Onderzoek laat zien dat dikke vrouwen minder snel worden aangenomen voor leidinggevende functies, omdat gewicht bij hen eerder als teken van gebrek aan controle wordt gezien. Deze dubbele standaard maakt barricadeert de weg naar gelijkheid op de werkvloer.

Gezondheidsrisico’s
Naast genoemde biassen kan overgewicht wel degelijk gezondheidsrisico’s
met zich meebrengen, blijkt uit veel eigentijds onderzoek. Denk aan diabetes, hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen en complicaties rond eventuele operaties. Voor werkgevers dus een reëel risico. De groeiende obesitas-epidemie geeft onder werknemers een negatief effect heeft op hun prestaties en inzetbaarheid. Bedrijven staan voor de uitdaging om een balans te vinden tussen het implementeren van diversiteit, zoals de body positivity-beweging beoogt, en aan de andere kant het bevorderen van een gezonde leefstijl.

Veel werkgevers zetten reeds in op programma’s voor gezondheid en welzijn, zoals fitnessabonnementen, gezond kantine-eten en workshops over gezonde gewoonten. Deze maatregelen moeten werknemers ondersteunen in plaats van veroordelen door  hen te helpen gezonde keuzes te maken die zowel henzelf als hun werkgevers ten goede komen.

De O van Ozempic
Het is een top-uitvinding van het Deense bedrijf Novo Nordisk: semaglutine. Het middel wordt o.a. verkocht onder de merknaam Ozempic en is bedoeld voor diabetespatiënten. Maar een prettige bijwerking is dat je er flink van afvalt. Dikke hoop voor mensen met overgewicht dus.

Ozempic beïnvloedt het hormoon dat het suikergehalte in het bloed verlaagt en de spijsvertering remt. Daardoor neemt het hongergevoel af. En dus kiezen veel mensen die kilo’s willen wegknallen ook voor een pilletje of prikje Ozempic. Maar het middel heeft nog andere bijwerkingen. Zo kun je er kotsmisselijk van worden en aan de dunne gaan. Beide helpen uiteraard ook mee aan gewichtsverlies, maar om nou de halve dag in de badkamer te moeten liggen. Daarnaast ai, breekt het collageen af en tast zo de elasticiteit van de huid en andere weefsels aan. Er bestaat zoiets als een ‘ozempicface’. Een krant schreef al dat je er ‘een gezicht als een gesmolten kaars’ van krijgt. En dat geldt natuurlijk voor de gehele lichaamshuid en tevens voor de nieren, die collageen nodig hebben. Plastisch chirurg Riccardo Frati in het AD.nl: “Uiterlijk ogen gebruikers plots 5 jaar ouder. En vooral mensen die bijvoorbeeld veel in zon hebben gezeten, zien het verschil na Ozempic-gebruik.”

De zogenaamde Ozempic-face is vergelijkbaar met het effect dat topsporters hebben wanneer zij zich ‘helemaal droog trainen’. Je ziet het vaak bij duurlopers. Ook bij marathonfanaat, onze eigen premier Schoof, is dat zichtbaar. Ozempic wordt op internet inmiddels enorm geprezen als de manier om af te vallen. En (voormalig dikkige) influencers en/of beroemdheden wakkeren de trend aan. Met dikbil Kim Kardashian en dikdoener Elon Musk aan kop. Op TikTok, dat populair is onder tieners, delen gebruikers onder de hashtag #MyOzempicJourney filmpjes waarin ze juichen dat het medicijn ze geholpen heeft om hun gedroomde maat te krijgen. Hier in Europa is het alleen op doktersrecept verkrijgbaar, maar ondertussen is het uiteraard via slinkse wegen toch wel te bemachtigen.

Bedenk dus: geleidelijk afvallen is beter voor huid en organen en is meestal ook blijvender. Eigenlijk is het heel saai: gezond en met mate eten, gezond en met mate bewegen.

Conclusie: De Rol van Body Positivity op de Werkvloer
IMAGOMATCH PERSONAL & TEAM PERFORMANCEIllustratie: DOVE