Er zijn dubbel zo vaak mannen in beeld als vrouwen op de Nederlandse televisie. En dan gaat het om alle omroepen en zendgemachtigden en over zowel talkshows, andere informatieve programma’s als amusement. Wordt er gekeken naar vrouwen als deskundige, opiniemaker of correspondent: dan is het nog belabberder gesteld. Grofweg wordt het televisielandschap voor 1/3 bepaald door vrouwen voor 2/3 door mannen. Wie zei hier dat het feminisme in Nederland al klaar was?
De commerciëlen doen het beter dan de NPO
Bovengenoemde is de uitkomst van een steekproef door het Commissariaat voor de Media, waarvan de resultaten vandaag bekend werden. In non-fictieprogramma’s is het aandeel vrouwen 36,6%, in nieuws- en actualiteitenprogramma’s is het 33%. Het aantal vrouwelijke presentatoren haalt het geheel wat omhoog, maar het gebrek aan vrouwelijke experts haalt dit vervolgens weer onderuit. En dan doen de commerciële zenders het nog beter dan de publieke omroep.
Vooroorlogs
“Er is nog een wereld te winnen”, concludeert minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie), die het Commissariaat aan het werk had gezet. De politiek moet terughoudend zijn om zich met het beleid van media te bemoeien, erkent ze in een brief aan de Tweede Kamer. Maar tegelijkertijd vindt de minister het wel belangrijk dat media zich ervan bewust zijn dat onevenwichtige representatie op TV een ouderwetse rolverdeling in stand houdt. Ingrid van Engelshoven heeft al aangekondigd het onderzoek over 2 jaar opnieuw te laten uitvoeren.
Een oproep van niemand minder dan Eva Jinek: