Zelfs als deskundige verbaas ik me momenteel dagelijks over het maken en breken van imago’s. En in onze westerse, op celebs gefocuste samenleving zijn dat met name die van bekende en prominente personen. De ene dag wordt Khalid Kassem door de Deken van de Advocatuur min of meer vrijgepleit; ’s anderendaags ligt er een geluidsopname vanuit het kantoor van wijlen Peter R. de Vries op straat en is Khalid ‘guilty as hell’. En iedereen heeft er ondertussen een mening over. Niet alleen personen uit de entertainmentindustrie liggen onder een vergrootglas. Ook hoge ambtsdragers en bestuurders van grote ondernemingen. Dat maakt de 4-delige documentaireserie STAAL duidelijk.

Hans van den Berg snapt het principe van ‘meeveren, toelichten en afronden’

In de serie, die momenteel op de NPO Player staat, worden de verschillende groepen IJmonders gevolgd in hun strijd voor of tegen Tata Steel. Na een eeuw staalproductie in de duinen staan de omwonenden lijnrecht tegenover elkaar. Voor velen was en is de fabriek hun leven en inkomen. Zij ervaren het als een vanzelfsprekend onderdeel van het landschap. Andere, vaak nieuwere, bewoners maken zich daarentegen ernstige zorgen, vooral over gezondheid en milieu. STAAL gaat over botsende belangen.

De grote Nederlandse baas is Hans van den Berg. Zowel bij vriend als vijand oogst hij met zijn open houding en zijn bereidheid tot dialoog bewondering. Van den Berg snapt het principe van ‘meeveren, toelichten en afronden’. Met name aan het eind van de docureeks wordt duidelijk dat IJmond in de laatste eeuw nog niet zo ‘schoon’ was als nu het geval is. Maar uiteraard is dat nog niet genoeg. Het kan nog schoner en het moet nog schoner. En dus is deze bobo bereid om nog immer zijn ‘stinkende’ best te doen voor nog groenere productie van staal. Voor al die zwarte metalen kozijnen en espressomachines die de milieustrijders zo graag in hun hippe huizen plaatsen. Hans van den Berg zal, zeker na het succes van deze docuserie, nog meer onder een vergrootglas liggen. Niet zozeer zijn privéleven, maar wel zijn imago als bestuurder moet vrijwel onkreukbaar zijn en blijven. Als er een dubieuze transactie heeft plaatsgevonden bij Tata onder zijn leiding, a la Khalid Kassem, dan kan hij het schudden.

Moeten presentatoren, politici en andere prominente personen in deze tijd van onbesproken gedrag zijn?

Door social media heeft het grote publiek veel macht gekregen. Dat maakt het lastiger om gekwalificeerde mensen te vinden die zich vrijwillig willen blootstellen aan de macht van van de heersende mening. Er is nog geen formatie rond, maar stel dat het lukt, dan zal het nog een hele toer worden om de ministersposten te laten bemannen (m/v/x). Een zakelijk leven, een zakelijk foutje, een privé leven, een privé foutje: niks blijft nog onder de radar en alles kan tegen je gebruikt worden. De social media met hun grote snelheid en bereik maken dat je snel chantabel bent.

Dat ligt per metier uiteraard verschillend. Douwe Bob die snuift, daar kopen mensen geen plaat minder om, maar van Mark Rutte wordt dat niet geaccepteerd. Marco B. heeft jarenlang gewerkt aan het imago van de ideale echtgenoot en schoonzoon en dan gaat het echt mis als je vreemdgaat en er ook nog over liegt. Dat artiesten van ‘sex, drugs en rock & roll’ zijn, daar kijkt niemand van op. Sterker nog negatieve persberichten vormen aandacht en als het stil is rond de carrière kan een slippertje of een snuifje zelfs positief werk doen.

Beeldvorming leidt tot terugtrekkende bewegingen

Bij bestuurders en andere prominenten in het bedrijfsleven is aandacht vaker geen feest. Zo konden we deze week lezen hoe een Hilversumse wethouder die zich 18 jaar met hart en ziel inzette het veld moest ruimen. Zij trad af na heftige publicaties en de daaruit voortkomende rel over haar privé-deelname aan een informatiebijeenkomst over kleinschalig biologisch boeren in Rusland. Steeds vaker is het de beeldvorming die leidt tot terugtrekkende bewegingen, vanwege beschuldigen die soms wel en soms niet terecht zijn. Bestuurders kunnen zich minder makkelijk publiekelijk verdedigen dan andere prominente Nederlanders. En dan kan de macht van social media echt zuur zijn.

Wanneer je pretendeert wat anders te zijn en er over liegt, is er vandaag of morgen iemand die nog een appeltje met je te schillen heeft. Als je als organisatie pretendeert inclusie belangrijk te vinden en vervolgens alleen maar witte personen in dienst neemt, is je geloofwaardigheid vroeg of laat naar de knoppen.

Overspel Defensie en Milieu Defensie

Rechtszaken, imago, beeldvorming en een onverschrokken benadering van ‘de waarheid’: dan komen we op de populaire juicekoninging Yvonne Coldewijer. Van haar begin als blogger tot haar transformatie tot ondernemer, heeft ze de Nederlandse roddeljournalistiek op zijn kop gezet. Doordat zij geen belang hecht aan een relatie met BN-ers, kan ze in tegenstelling tot de reguliere roddelbladen alles naar buiten brengen zonder echte consequenties. En dat geeft haar macht.

Deze dochter van twee politieagenten is iemand die strakke waterscheidingen hanteert tussen ‘goed’ en ‘fout’. Daarbij bekommert ze er voor zichzelf niet om of ze geliefd is, zeker niet bij BN-ers. Ze heeft een obsessie met de huwelijkse trouw en nagelt grote vreemdgangers aan 21ste eeuwse schandpaal die social media heet.

Wat Coldeweijer doet met de privélevens, doet Milieu Defensie al jaren met vervuilende bedrijven. Ze openbaren de partijen en met name de multinationals die de ‘vuilste spelletjes spelen’. Hun motto is dan ook: “Met zijn allen staan we sterker.” De macht van social media wordt ook hier breed ingezet.

Imago- of reputatieschade vòòr zijn

Imago- of reputatieschade ontstaat als een persoon in zijn eer of goede naam is geschaad of op andere wijze in zijn persoon is aangetast. Als je problemen met jouw reputatie wilt voorkomen dan moet je weten waar je kwetsbaar bent. Inventariseer waar jouw of jullie risico’s loeren. Schets het slechtste scenario voor jezelf en je organisatie. Breng deze vervolgens in beeld tezamen met de impact die deze kunnen hebben op jouw reputatie.

De eerste reactie naar de pers toe is essentieel. Daarop kunnen we je voorbereiden, waardoor je je zekerder voelt en kunt inschatten wat er nog kan volgen. Meer weten over hoe je preventief imagoschade kunt voorkomen, ervaar je reeds reputatieverlies of heb je zelfs een acuut imagoprobleem? Ons specialistisch team staat in no time voor je klaar. Bel 06-53927026 en vraag naar Zabeth van Veen. Zij geeft advies, is sparringpartner en zet professionals in met de juiste expertise.

Een melding doen kan ook, kijk daarvoor op meld.nl.

Hartelijke groet,

ImagoMatch
Zabeth van Veen